صدا و سیما مدینه سانسور است / چرا فرهادی تجاوز را نشان نمی دهد اما مدیر سابق گروه کودک و نوجوان شیفته نمایش آن است؟/ «رهایم نکن» برای ماه رمضان گزینه مناسبی است؟
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۱۱۴۷
عسگرپور که به عنوان یک کارگردان ارزشی در سینما شناخته میشود و آثاری، چون «قدمگاه» و «مهمان داریم» را در کارنامه دارد و زمانی مدیرعامل بنیاد فارابی و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ سیما بوده بدون شک با رسانه ملی و تفکر حاکم بر آن ناآشنا نیست و در خاطرش هست زمانی را که سریال «ساعت شنی» به کارگردانی بهرام بهرامیان که خیلی بهتر و عمیقتر از رهایم نکن به معضلات اجتماعی میپرداخت و پربینندهترین سریال زمان خودش بود چگونه با تیغ سانسور مدیران رسانه ملی مواجه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرویس فرهنگی فردا: حذف یک سکانس بحث برانگیز از سریال رهایم نکن به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور که در شب های ماه مبارک رمضان و دقایقی پس از افطار از شبکه سوم سیما پخش می شود، با واکنش کارگردان این مجموعه روبرو شد. عسگرپور درباره حذف بخشی از این سکانس گفت: من این بار نمیتوانستم خویشتنداری کنم و به تهیهکننده سریال هم گفتم که تا زمانی که یک مدیر فرهنگی پاسخگوی این اتفاق نباشد من ادامه مونتاژ و صداگذاری سریال را انجام نمیدهم. حرکت مدیر پخش شبکه سه به نظرم بسیار غیرفرهنگی و غیرحرفهای بود و او احتمالا طرف مقابلش را نمیشناسد که چنین کاری کرده است. من نمیدانم سازمان صداوسیما چگونه به این نقطه رسیده که چنین حرکت غیرفرهنگی در آن عادی شده است.
از ابتدای پخش قسمت های اول سریال «رهایم نکن» به نظر می رسید ریتم روایت قصه، فضای سرد و افسرده و سیاه این سریال به همراه بازی های باسمه ای و بی حس و حال بخش قابل توجهی از بازیگران این اثر نمایشی، بیانگر بی دقتی مدیران رسانه ملی در انتخاب یک سریال با مناسبت ماه مبارک رمضان است. تاسف بار بود تلویزیونی که زمانی در ماه مبارک رمضان میوه ممنوعه و متهم گریخت از آن پخش می شد، حالا به «رهایم نکن» رسیده است. اینکه تعداد بینندگان این سریال نسبت به میانگین مخاطبان سریال های نمایشی صداوسیما بیشتر باشد چیز عجیبی نیست. «رهایم نکن» تنها چند دقیقه بعد از اذان مغرب و زمانی که بخش قابل توجهی از مردم پای سفره افطار نشسته اند از شبکه سه پخش می شود و بخش زیادی از مخاطبین مجبورند به تماشای سریال کارگردانی بنشینند که بخش قابل توجهی از سکانس هایش را بدون حتی یک کات و با یک پلان فیلمبرداری کرده است.
بخش قابل توجهی از زمان این سریال در فضایی تاریک و سیاه و با نورپردازی کم فیلمبرداری شده است. شدت پایین نورپردازی در این سریال یکی از اتفاقات نادر تاریخ تلویزیون در جهان است. یکی از مهمترین فاکتورهای سریال های تلویزیونی، استفاده از رنگ بندی و فضاهای متنوع است. رهایم نکن که قرار بوده درباره معضلات اجتماعی باشد و البته کارگردان آن اما از این حیث یک استثنا محسوب می شوند.
حذف سکانس مربوط به تجاوز که با حاشیه هایی روبرو شد باید از چند منظر مورد بررسی قرار بگیرد. اول اینکه آیا نمایش چنین سکانسی (حتی همانطور که به قول کارگردان نصفه و نیمه نمایش داده شد) از رسانه ملی - در شرایطی که اعضای یک خانواده کنار هم پای سفره افطار نشسته اند و تلویزیون جمهوری اسلامی که با پول خودشان اداره می شود را تماشا می کنند- اتفاق مثبتی است؟
دوم اینکه مهارت نویسنده و کارگردان «رهایم نکن» به اندازه ای است که علاوه بر نمایش چنین معضلی، در صدد برطرف کردن آن بربیایند و برای حل این معضل راه حلی ارائه کنند؟
علاوه بر این ها کافی است به کارگردانی و دکوپاژ این سکانس دقت کنید. اگرچه در بسیاری از سکانس های سریال، کارگردان با استفاده از سکانس پلان، (درحالیکه مشکلی با آزار چشم مخاطب ندارد) کار خودش را راحت کرده و به اصطلاح بزن دررویی گرفته است و پیش رفته، اما در سکانس تجاوز سعی کرده با کات های متعدد خشونت قابل توجهی را به نمایش بگذارد. واضح است که عسگرپور برای صحنه تجاوز وقت زیادی صرف کرده و به این سکانس علاقه زیادی داشته.
مردم در مواجهه با رسانه ملی باید شاهد صحنه تجاوز به یک دختر جوان باشند درحالیکه بسیاری از افراد موجود در جریان فکری وابسته به رسانه ملی به کارگردانی مثل فرهادی که فیلم «فروشنده» و رویدادهای آن را در حاشیه تجاوز به یک زن ساخته بود، دشنام می دادند. آن هم درحالیکه فرهادی حتی یک پلان در ارتباط با آن در فیلم نگنجانده بود و با استفاده از تعلیق در فیلمنامه سعی کرده بود تماشاگر را به فکر در مورد آن وادار کند و نتیجه اخلاقی را به او واگذار کند.
عسگرپور که به عنوان یک کارگردان ارزشی در سینما شناخته میشود و آثاری، چون «قدمگاه» و «مهمان داریم» را در کارنامه دارد و زمانی مدیرعامل بنیاد فارابی و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ سیما بوده بدون شک با رسانه ملی و تفکر حاکم بر آن ناآشنا نیست و در خاطرش هست زمانی را که سریال «ساعت شنی» به کارگردانی بهرام بهرامیان که خیلی بهتر و عمیقتر از رهایم نکن به معضلات اجتماعی میپرداخت و پربینندهترین سریال زمان خودش بود چگونه با تیغ سانسور مدیران رسانه ملی مواجه شد.
در سازمانی که پخش تصویر امثال حسین پاکدل و باران کوثری در تیزر تبلیغاتی فیلم های سینمایی ممنوعیت دارد، چگونه می توان انتظار صحنه تجاوز به یک دختر آن هم با آن حد از خشونت بدون سانسور مواجه شود؟
عسگرپور با جدیت مدیران رسانه ملی را تهدید کرده و آنها را ملزم به پاسخگویی کرده است. مدیران صداوسیما قبل از هرگونه پاسخگویی درباره سانسور صحنه تجاوز اما باید دلیلی برای انتخاب چنین فیلمنامه ای برای پخش در ماه مبارک رمضان پیدا کنند.
لینک کوتاه خبر: farda.fr/003SDNمنبع: فردا
کلیدواژه: سانسور تجاوز سریال رهایم نکن محمدمهدی عسگرپور سانسور صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» میشود
سریال «بدل» علیرضا مسعودی که در قالب طنز ماجرای تحول انسان را به نمایش درمیآورد، بعد از «هفت سر اژدها» بر روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.
به گزارش ایسنا، در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیهکنندگی رضا نصیریشهرضایی محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
علی مسعودی همچون کارهای دیگر خودش «بدل» را هم به نگارش درآورده و در ۲۶ قسمت آماده پخش خواهد شد.
«کوچه اقاقیا» و «قرارگاه مسکونی» از دیگر آثار مسعودی در حوزه نویسندگی مجموعههای تلویزیونی بوده است و همچنین کارگردانی سریالهای «آخر خط» و «نوروز رنگی» را در سالهای اخیر در تلویزیون به عهده داشته است.
سریال تلویزیونی «بدل» پیشتر از گزینههای پخش در نوروز ۱۴۰۳ مطرح بود، اما به پخش نرسید و بعد از سریال «هفت سر اژدها» از شبکه سه سیما پخش میشود.